Avontuurlijk Monteverde & layback Samara

20 januari 2016 - Monteverde, Costa Rica

Dit keer een lang reisverhaal, want we lopen al een beetje achter met schrijven (oeps)...

Vijf voor zes stopt ons vervoermiddel bij het hotel, een luxe jeep voor alleen ons! De chauffeur verteld dat we naar Quepos rijden, en daar met een groep meerijden in een busje en dus overstappen. Alles verloopt eigenlijk vrij soepel en na een rit van 2 uur in het groepsbusje stappen we nog een keer over in een ander busje met mensen die allemaal naar Monteverde/Santa Elena reizen zoals wij. Vanaf hier verandert de rit ook van 70km per uur over verharde weg naar 15/20 km per uur over een laten we zeggen hele slechte landweg. We zitten achterin met z'n tweetjes en kunnen zo goed de rest van de passagiers zien. Het is jammer dat we de beelden niet met jullie kunnen delen maar we hadden de grootste lol en lagen samen helemaal in een deuk. Voor ons zag je vier andere hoofden net als van de hondjes die je wel eens ziet staan op het dashboard van een auto, die van links naar rechts hobbelen,  op en neer gaan. Man man wat hebben we stiekem op die achterbank gelachen!! Die mensen zullen wel gedacht hebben wat een stelletje malloten hihi..

Rond 2 uur kwamen we aan bij ons hostel, het was echt een hele gave locatie! We hadden via tripadvisor het hostel gekozen, maar omdat het al vrij vol zat kozen we voor de grand suite, die eigenlijk bestemd was voor 6 personen. Eerlijk, je had hier niet met 6 moeten zitten maar met zijn tweetjes was t een top kamer! We werden ontzettend gastvrij ontvangen door de mensen van t hostel en werden overal mee geholpen zoals met het boeken van de excursies die we voor ogen hadden en het transport naar onze volgende locatie. We legden voor de dag erna een canopy Tour en een wandeling op de Hanging Bridges vast, waarna we opzoek gingen naar een lekker plekje om te lunchen. We kwamen al snel bij een restaurantje in een boomhut! Heel gaaf! Na een uiensoepje en een lichte salade (toch nog even voorzichtig met onze magen) wandelden we via een nieuwe route terug naar onze 'suite'. Het was een lange dag van reizen dus na een hapje weer in diezelfde boomhut waar na t eten ook nog een mega goed lokaal bandje speelden (was echt een super goede violist), kropen we lekker onder de dekens.

Het ontbijt maar overgeslagen begon de volgende dag om 8.00uur. Na een hobbelende weg kwamen we aan bij het canopy parcours. Bij canopy wordt je vastgemaakt aan een stalen draad, en glijd je van de ene boomtop naar de andere. En dit deden wij dus door het regenwoud! Met een lichte spanning waren we klaar voor de eerste 'zipline'. Gijs voorop, en ashley met de gopro er filmend achteraan. Het was echt zo tof om met een toch wel hoge snelheid tussen de boomtoppen te zweven! En wat een uitzichten!! Vóór de laatste zipline was er nog een extraatje, de Tarzanswing! Ja de naam zegt t al, net zoals Tarzan zwaaien aan een lijn. De adrenaline schoot omhoog want er zat een meter of 3 vrije val bij (uiteraard zat je vast in een tuigje). Maar allebei hebben we de sprong genomen! Heel vet!

Na de Tour hadden we direct een nieuwe excursie geboekt, namelijk een wandeling van 3km over de Hanging Bridges door het regenwoud. Een anderhalf uur van adembenemende uitzichten, iets waar we niet veel meer over hoeven te vertellen, jullie begrijpen het precies als je de foto's ziet!!

Na een goede late lunch besloten we om savonds niet meer te gaan eten, maar lekker in het hostel met een biertje nog een potje te duizenden en een aantal potjes te toepen. (Oma en opa Wevers, u moet toch echt eens met Gijs de spelregels van duizenden bespreken hoor, want we waren het niet over alle spelregels eens en tja ik heb t toch echt zo van u geleerd hihi)..

De volgende dag eens wat later opstaan en een lekker ontbijtje eten! Er staat een koffie/chocolade/suiker Tour op de planning. We worden om 9.45 uur opgepikt met een busje vol bejaarden! We keken elkaar al aan van dit gaat wat worden haha. Maar wat was het leuk! En ook gezellig zeg! We kregen uitleg over het proces van koffie van plant tot koffieboon en gingen vooral ook zelf aan de slag. We plukte een handje vol 'koffiebessen', proefde deze, en pelden ze in middeleeuwse machine. Ook met chocola mochten we de vrucht proeven (echt heerlijk! Lijkt wel een beetje op mango), proefde de noot, en daarna maakten we cacao 'drap' waar de gids met heet water en kleine toevoeging van kaneel zout en peper er warme chocolademelk van maakten die wij uiteraard ook mochten proeven. Na twee chocolaatjes 'proeven', veranderden we van thema chocola naar suiker. Ook hier persten we een suikerrietstengel uit door een machine en met de toevoeging van gember en een sinaasappel kwam er een heerlijk drankje uit, ook weer proeven!! Een hele leuke en leerzame ochtend die werd afgesloten met het proeven van verschillende sterkten koffie. Smiddags nog wat door het stadje gewandeld, lekker gegeten en savonds nog een potje gekaart in het hostel. Morgen weer een reisdag voor de boeg!

De volgende dag werden we om 8.00uur opgepikt bij het hostel. We reden in een jeep samen met een ander stel rechtstreeks (dachten we) naar Samara, een prachtige plek aan het strand. De hobbelende weg was nu niet zo hobbelend in een jeep maar de chauffeur reed toch een potje langzaam! Om 10.00uur zetten we het andere stel af in Liberia (we kwamen er hier achter dat we een enorme omweg hadden gemaakt), alleen niemand wist waar het hostel van het stel was. Na een half uurtje rondrijden, meerdere keren rondjes te hebben gemaakt, hadden wij gelukkig een app die op gps werkt en niet op internet waardoor we eindelijk hen op de plek van bestemming konden afzetten. Hup door naar Samara!  Rond 13.00uur arriveerden we bij het hotel, dat prachtig aan de zee lag, je stond zo met je voeten in het zand. De kamer was een bunker met niet meer dan een bed, stoel en douche/wc, maar de locatie was prachtig! Na een lunch aan het strand heerlijk gezwommen in de zee! Ze waarschuwen voor stromingen hier dus gaan we niet verder dan onze navel t water in, je voelt de stroming inderdaad heel goed! En wat een golven zeg!! Gijs is helemaal in zijn element en pakt als een echte waterrat elke golf. Zittend aan de waterrand op een geweldig mooi palmbomenstrand even helemaal relaxt, dit is genieten!!

We besluiten om ook de tweede dag naar het strand te gaan. Na een lekker ontbijt, bezoek aan de supermarkt voor wat lekkers op t strand, ploffen we neer op onze handdoek. Lekker zwemmen, chillen op het strand, hapje eten en lekker cocktails drinken is wat wij vandaag gedaan hebben. (Oh en Gijs heeft enorm gelachen toen ik werd aangevallen door een mega vis die door een golf tegen mij aansloeg en daardoor het water uitrende alsof ik gebeten was door een haai en riep dat t geen grapje was en Gijs ook t water uit moest uitkomen, trillend op t strand. En hij kwam natuurlijk op zijn dooie akkertje aangewandeld hihi)..

Na een lekker avondje uiteten in een hele mooie strandtent weer richting bed. Morgen staat de grensovergang naar Nicaragua op de planning. Beetje spannend maar goed voorbereid gaan we deze tegenmoet!!

Lieve groetjes voor de laatste keer uit Costa Rica!

1. Ashley En Gijs:
    21 januari 2016
    Helaas lukt t niet om veel foto's te uploaden. Het duurt heel lang en geeft vaak een foutmelding, zodra er betere WiFi is gaan we het opnieuw proberen!!
  2. Maurits:
    21 januari 2016
    Hallo reizigers, wat leuk om jullie reisverhalen te lezen. In Nicaragua vieren deze dagen SAN Sebastián. Een soort van carnaval in de buurt van Diriamba en Dolores. Duurt 10 dagen. Have fun!
  3. Pap en mam:
    21 januari 2016
    Inderdaad nog leuke dingen gedaan en gezien en heerlijk gerelaxt voordat jullie naar Nicaraqua gaan.
    Nicaraqua benieuwd naar wat jullie daar beleven.
    Liefs pap en mam XXX
  4. Stef:
    Hey Ash en Gijs,

Tof man! Met enige jaloezie wederom genoten van het mooie verhaal. Dat zipline klinkt echt super gaaf. Benieuwd naar de filmpjes met de go-pro. Geniet nog van de mooie reis!

Ohja.. @Gijs, bij duizenden is de schoppen vrouw honderd punten, dus laat je niks wijsmaken ;)
  5. Oma Ike.-:
    21 januari 2016
    Kijk iedere dag naar weer een nieuw reisverhaal, FANTASTISCHE belevenis voor jullie !!
    Geniet met jullie mee alleen door te lezen ......
    Nog 2 wk. , geniet er van samen ! XX O.-
  6. Ashley En Gijs:
    Foto's zijn toegevoegd!!:)
  7. Misja:
    21 januari 2016
    Maaaaaar bun ech jaloers! Klink allemaol ech super!
  8. Oma & Leon:
    21 januari 2016
    Hoi, wat een beleving weer, hoog in de boomtoppen en dan weer lekker aan het water.
    Leuk om koffie, suiker en cacao te maken. En Laat die van Swalmen maar eens aan komen dan leren we hem de spelregels wel. ( wel een dikke beurs meenemen want we kaarten voor grof geld hahahaha.) xxxjes
  9. Corinne:
    21 januari 2016
    Hihi dat met die vis had ik wel willen zien
  10. Rik:
    21 januari 2016
    Hallo avonturiers, wat een prachtige reis tot nu toe. En hopelijk komt er nog veel meer moois. Geniet van elk moment. Wat het duizenden betreft moet ik toch de kant van Gijs kiezen. Boys only je weet toch. Haha geniet ze.
  11. Bennie en Marlinnie:
    22 januari 2016
    Hallo!

Het gedeelte tussen haakjes haha! Gijs op zijn dooie akkertje, wat een vent is het ook he, de baywatch! ;)

Goed dat het nu beter gaat na de voedselvergiftiging.. Veel plezier in Monteverde en hopelijk niet meer zoveel pech zodat jullie ook kunnen genieten!