De eerste 20.000 stappen in Canada: Calgary!

19 juni 2019 - Calgary, Canada

Ruim op tijd kwamen we aan op Schiphol. Meteen maar even inchecken, en daarna lekker ergens iets eten. Alles verliep soepel en eigenlijk hoefden we nergens te wachten. Voordat we het wisten zaten we met een vegetarische wrap met Feta (alleen daarom al mijn keuze), en een goed belegd broodje in een lunch tentje. Nog anderhalf uur.. We aten rustig, en liepen nog iets rond. Om 14.00 uur konden we boarden. Na wat vertraging (boarden begon voor onze groep pas om 14.45 uur) zaten we toch allemaal netjes om 15.05 uur in het vliegtuig. Of toch niet allemaal?! Al snel werd omgeroepen dat er nog twee passagiers misten, waarvan bagage wel was ingecheckt. Ik als stresskip zijnde vraag me dan weer af 'Hoe dan?!', je let zelf toch steeds op de tijd.. Uiteindelijk passagiers gevonden, bleek vervolgens dat de baan niet meer vrij was, een dik uur later mochten we daardoor pas vertrekken.. Normaal had ik natuurijk al lang stress, en kon Gijs 100x zeggen 'komt goed', maar door de aankondiging van de piloot dat we wind mee hadden en dus 45 minuten korter zouden vliegen, kon ik lekker rustig genieten van de 1ste vlucht zonder zorgen over de aansluiting naar de tweede vlucht. Deze verliep eigenlijk wel prima, en met veel filmpjes, samen spelletjes spelen en kletsen, en hier en daar wat korte slaapjes, waren de 8 uur zo om. Eenmaal in Toronto bleek die 'wind mee' vies tegen te vallen, want met het verlaten van het vliegtuig moesten we eigenlijk alweer klaar staan om te boarden voor de aansluitende vlucht.. Maar we moesten nog door de security, daarna bagage ophalen, deze opnieuw inchecken, weer opnieuw door de douane en op naar de juiste gate.. Met lichte paniek (ja hij was licht want gelukkig hadden nog 3 stellen dezelfde aansluiting als wij waardoor het 'gedeelde stress' werd) kwamen we netjes op tijd bij de gate en konden we meteen instappen. Bij Gijs nogal wat teleurstelling, geen eigen tv-schermpjes! De vier uur dus moeten overbruggen met een gezamenlijke film die hij natuurlijk net tijdens de eerste vlucht had bekeken. Maar gelukkig nam Gijs een voorbeeld aan mij (ik heb 85% van de 2e vlucht geslapen), en heeft ie voor het eerst in een vliegtuig ook wat uurtjes slaap meegepikt. In Calgary kwamen onze tassen ook als een van de eerste, en na het bestellen van de Uber zaten we een half uur later in onze Airbnb. Een fijn verblijf, precies zoals de foto's! Nog lekker gedoucht en daarna meteen gaan slapen.

De volgende dag stond Calgary op het programma. Na een wat onrustige nacht door de jetlag stonden we om half 9 klaar om de stad te verkennen. Eerst even het camperverhuurbedrijf gebeld, die ons meldde dat we morgen om 10.00 uur worden opgepikt en naar de ophaallocatie worden gebracht. Mooie tijd! Nu eerst een ontbijtje.. Via tripadvisor kwamen we bij een leuk ontbijt tentje OEB Breakfast, gespecialiseerd in eiergerechten. Een roerei met groenten en (jaja) Feta voor mij, en twee Eggs Benedicte met Bernaisesaus voor Gijs (beiden gerechten hebben we uiteindelijk gedeeld). Hiermee hadden we een goede bodem om de stad te verkennen. Eerst de Calgary Tower op! Gijs heeft weer even lekker kunnen lachen. Er was een glazen vloer bovenin de toren waar je vanuit meters hoog onder de straat zag. Heel onnatuurlijk en met mijn hoogtevrees niet het aller tofste natuurlijk. Maar we hebben er allebei op gestaan. Na het stiekem smeden van plannetjes om andere bezoekers op de glazen vloer te laten schrikken, toch maar besloten dit niet te doen en richting de begane grond gegaan. Vanuit hier nog even langs Olympic Plaza, een plek waar alle winnaars van de winterspelen worden geeerd met een monumentje. Via een brug over de Bow River lekker door Prince's Island Park geslenterd en aan het einde een Uber besteld. Op naar het Olympisch Park waar ooit de winterspelen hebben plaatsgevonden. Gezien het seizoen was veel niet open en bereikbaar, maar hebben toch wat leuke kiekjes kunnen maken van o.a. de bobsleebaan. En zoals jullie zien op de foto's heb ik ook een keer van de schans af mogen gaan! ;-). Tegen 15.00uur waren we weer terug in Downtown waar we lekker iets hebben gegeten en gedronken. Na nog wat slenteren door de stad en vervolgens in een Canadese Pub wat te hebben gegeten zijn we terug gelopen naar onze airbnb. Nog een korte tussenstop bij een supermarkt. Wat een keus! Dat belooft morgen nog wat bij de Wallmart, ik gok dat 'even snel de winkel in' er niet in zit. Vanavond nog even lekker chillen in de airbnb met wat spelletjes, het reisverhaal typen en wat laatste 'camper'-voorbereidingen en dan zijn we echt klaar voor morgen: de camper en onze eerste rit! We hebben er kei veel zin in en zijn benieuwd naar wat Banff, onze eerste stop, ons gaat brengen! En, wellicht al een beer spotten? Fingers crossed!

p.s. Na twee druppels regen in de ochtend, de hele dag lekker zon en 18 graden. Gijs zelfs verbrand. Zou het weer de komende dagen ook meezitten? We gaan het zien!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Corinne:
    19 juni 2019
    Wow wat een fotos, dat je dat durft op die tower!! Heerlijk ontbijtje😀😀😀
  2. Oma & Leon:
    19 juni 2019
    Een goed begin is het halve werk. Op naar het avontuur met de camper.
  3. Pap en mam:
    19 juni 2019
    Eerste dieren zijn gespot, ganzen (?) en een bijna rooie kreeft 😀, dat beloofd wat!! Top, geniet van alle belevenissen ❤️
  4. Oma Ike.-:
    19 juni 2019
    Het begint al heel leuk en relaxed , dus de rest komt goed , toch weer een hele belevenis !! GENIETEN .......👍😘😘🌞
  5. Misja:
    20 juni 2019
    Omg op die glaasplaat 😨
  6. Samanta:
    20 juni 2019
    Leuke foto’s. Veel plezier nog daar.