Historical Victoria: Foods & Drinks

6 augustus 2019 - Victoria, Canada

En toen begon het al een beetje, afscheid nemen van dit geweldige land. Want de komende dagen stonden alleen nog twee grote steden op het programma: Vicotoria en Vancouver. Dat betekende voor het laatst een grote afstand aan KM afleggen in onze trouwe RV en de overweldigende omgeving van bossen, meren en watervallen inruilen voor de bewoonde wereld. Ondanks dat de komende dagen nog veel moois beloven, is dat toch een beetje jammer!

We besloten daarom ook de hele dag uit te trekken voor de rit van Tofino naar Victoria. We planden nog een aantal stops, waarvan de eerste al na 3 km: de Rainforest trail. Het was een kleine wandeling van 3,5 km door het regenwoud in Tofino. En erg leuke tocht, het was namelijk zo bebost, dat je alleen kon lopen via het pad gemaakt van houten planken. Dat gaf weer een heel ander beeld dan al het andere wat we qua bos hadden gezien tijdens onze wandelingen. Nog een geleerd feitje: zodra bomen omvallen, moeten ze juist NIET worden weggehaald. De boom is dan een mooie basis voor een nieuw ecosysteem, die groeit op deze stam. En zorgt dus eigenlijk weer voor leven.

Vanuit hier door weer een aantal km’s. Tussendoor nog even een half uurtje stil gestaan, omdat men aan de weg aan het werken is. Er is dan een baan open, en dan mag maar een kant gaan. We stopten daarna bij Tim Hortens, een soort van Mac Donalds keten, met ook hamburgers, maar ook andere dingen zoals donuts en bekend om de koffie. Onze laatste echte reis met de RV, en we waren hier nog niet gestopt. Dus nu moesten we wel! Meteen even de Poutine geprobeerd, een lokaal gerecht in canada. Het heeft wat weg van friet speciaal, maar dan ipv de mayo, curry en uien, gaat er een dikke jus (gravy) over en stukjes kaas die van de warmte dan smelten. Niet verkeerd!

Met nog een donut en muffin voor onderweg trokken we door. Ook nu weer stoppen na al 10 km, want ik moest en zou in een echt canadees meer zwemmen. We keken op de kaart van maps.me(een app die ons de hele 3 weken uitstekend heeft begeleid in de route) en daar was dan het eerst volgende meer. Met wat lichte twijfel de RV geparkeerd langs de weg, en naar het water gelopen. Het was een bewolkte dag maar niet koud. Hmm, dat water voelt wel erg koud he? En ondanks dat Gijs al had aangegeven, voor mij hoeft t niet dus doe jij maar lekker zelf, besloot hij om te zeggen ‘kom, we gaan de zwemspullen aandoen en gaan een duik nemen!’. Dus op naar de camper, bikini en zwembroek aan, en weer terug naar het meertje. Ondertussen waren alle andere mensen (stuk of 6) weer vertrokken. Dus samen, in dat koude meertje, midden in Canada, tussen de bergen, alleen Gijs en ik. Een dikke CHECK van mijn bucketlist!

In de camper afdrogen en kleren aan, en door! Ik reed, en we reden al snel de bossen uit, en de snelweg op de bewoonde wereld door. Vanaf hier was het alleen nog rechtdoor. Na een uurtje zouden we wisselen, maar Gijs lag lekker te slapen, dus besloot nog even door te rijden. Na anderhalf uur toch even gewisseld, en werd de laatste rit ingezet naar Victoria, de hoofdstad van Vancouver Island. We hadden een prima RV plek aan de rand van de stad, met een busstation op 7minuutjes lopen. Dus nadat we de RV hadden geparkeerd (helaas zonder vuurkorf) besloten we de bus te pakken naar Victoria om een hapje te eten. Een klein rondje door het centrum en even tripadvisor checken, bracht ons naar een leuk tentje aan het water. Het lag niet op de toeristische route, maar wat een leuk plekje! Onder het genot van een speciaalbierproeverijtje van 4 lokale biertjes, aten we Fish en Chips en een heerlijk lamsgerecht voor Gijs. We hebben hier nog lekker gehangen tot dat het te koud werd om buiten te zitten. De weg naar de RV werd ingezet, op naar een nieuwe dag.

Vandaag stond Victoria stad op de planning. Na wat informatie opgehaald te hebben vanuit het informatiecentrum, hebben we een rondje gelopen langs de bezienswaardigheden. We startte bij het parlementsgebouw, vanuit hier het park in waar de grootste totempaal ter wereld stond, en na nog een (pokke end) stuk over de pier, besloten we door te lopen naar Fisherman’s Warf. In het visitorcenter werd al gezegd, als je iets wilt eten is daar erg leuk. En daar hadden ze helemaal gelijk in! Het waren allemaal drijvende platforms met kraampjes zoals een food truck festival. Er woonden ook mensen en daar kon je dan langs lopen om dat ook eens te zien. We aten een broodje, voor Gijs de Pulled park en voor mij een tonijn burger. De lekkerste ooit! Het was rauwe tonijn die was geschroeid met een Canjunkruiden, lekker sausje en wat rauwkost, krijg er weer zin in nu ik het typ haha.

Vanuit hier weer terug naar downtown, we besloten naar downtown market te gaan, iets waar allerlei winkeltjes zijn. Eenmaal daar zagen we dat er een groep klaar stond om te gaan optreden. Er is hier iets van open podium ‘ on street’ ofzo bezig, want overal staan artiesten ‘ hun ding’  te doen.  Wauw wat hebben wij gelachen. De groep bestond uit 4 jongens die gingen breakdancen, maar daarbij wel het hele publiek betrokken. Eerste twee dames uit het publiek, daarna opzoek naar three rich white old dudes, en een asian man, en nog opzoek naar een brave Little kid! Op een leuke manier werden ze betrokken in de show met veel leuke grapjes etc. We hebben staan kijken, en na de show nog een kleine fooi gegeven voor de leuke voorstelling. Dat was een leuk extraatje van de dag!

Daarna besloten we in een cafeetje te gaan zitten dat door de serveerster van vorige avond werd aangeraden als we van bier hielden. Met twee heerlijke plankjes aan kaasjes en dipjes en 3 speciaal biertjes de man, hebben we lekker 3 uurtjes doorgebracht. Nog altijd geen honger (ook door het bier en de plankjes), besloten we niet meer te gaan eten, en rond 20.00uur terug te keren naar de RV. Een stad die ons met twee leuke dagen heeft verrast en die een mooie aanvulling was op alles dat we al hebben meegemaakt. Op naar morgen, een dag die ons via een ferry zal brengen naar Vancouver, onze eindbestemming van deze al fantastische reis.