Toeristisch Whistler en Ferry-stress

5 juli 2019 - Whistler, Canada

Om 3 uur kwamen we aan in Whistler. Na even de camping gecheckt te hebben, een private camping dit keer, zijn we naar Whistler downtown vertrokken om een hapje te eten. Parkeren gaat overal vrij gemakkelijk. Canada is echt ingericht op RV’s dus ook daarvoor zijn speciale parkeerplaatsen. We zien al gauw dat Whistler heel toeristisch is. Downtown lijkt erg op het Outletcentrum. Helemaal aangekleed in dezelfde stijl met afwisselend winkels en restaurantjes. In de winter is dit ook een populair ski gebied. We lopen een rondje en besluiten te gaan voor een restaurantje dat via tripadvisor erg goed staat aangeschreven. Eenmaal daar horen we dat de wachttijd 45 min bedraagt, maar we hebben erge honger dus daar gaan we helaas niet op wachten. Dan maar Italiaans aan een leuk pleintje. Voor Gijs een pizza en voor mij een pasta, maar uiteindelijk besluiten we om het weer 50-50 te doen. De keuze viel wat tegen, zowel het eten als de tafel. We hadden een leuk plekje in de hoek, maar de muziek van de discotheek erboven of ernaast bonsde de hele tijd. We aten ons eten op en hebben lekker even geroddeld over alle andere mensen in het restaurantje (erg he..). Daarna nog  langs het winkeltje en de liquorstore voor lokale speciaal biertjes voor Gijs en terug naar de camping. Nog even een kampvuurtje aan die dit keer lastig aangaat en aanblijft, en om 22.00 uur besluiten we te gaan douchen. Dit keer een private camping, dus meestal luxer (ook veel duurder) maar de douche was een gesloten houten hokje, maar wel een die warm water gaf. Achja je kan ook niet alles hebben he!

Na een goede nachtrust werden we gewekt door de zon! Eindelijk! We hebben heerlijk in de korte broek en t-shirt buiten ontbeten, heerlijk met de zon in ons gezicht of rug. We hadden veel opties om te doen in Whistler. Bovenaan de Peak 2 Peak gondola en besloten deze daarom als eerste te doen. En maar goed ook, want het werd bijna een dagvullend programma. Ook dit was net de Efteling qua toerisme. Eerst in de rij voor een kaartje, daarna in de rij voor de attractie. Op zich ging alles heel soepel en met nog even de benen, armen en het gezicht in smeren met zonnebrand, stapten we de gondola in. Een leuke tocht die een beetje spannend werd. Want: hoe hoog gaan we eigenlijk? Op de top van de berg ligt sneeuw. Maar met onze kleren ingesteld op de 25 graden onder aan de berg, waren we daar niet helemaal op voorbereid. We stapten uit op het eerste platform. In de korte broek was het prima te doen! Gelukkig hadden we wel een vestje beiden bij. We besloten de open ski lift naar de open brug te pakken. Dat betekent dus nog hoger de berg op, en nog meer sneeuw. Mensen kwamen ons al kou kleumend tegenmoet die de berg op waren geweest (en zij in lange broek en winter jas). We waren al wat aan het lachen: daar komen wij weer. Maar op de berg was het fris, zeker niet koud en was de korte broek helemaal niet storend. We liepen over de brug, werden aan de kant geduwd door toeristen die precies op onze plek een foto wilde maken, en maakte een korte wandeling over de top. Zelf wat kiekjes gemaakt, en weer terug met de ski lift naar het eerste platform. Ondertussen rammelden onze magen alweer, dus besloten een broodje te eten. Heel veel keus, dus ook hier weer 50-50. Toch fijn dat je beiden hetzelfde lekker vindt, zo kun je van alles proeven. Na de lunch dan eindelijk de Peak 2 Peak gondola. Dit is de gondola die je van de ene bergtop naar een andere bergtop brengt. In een klein ritje van 7 minuten stonden we op de andere top. Onderweg werden we entertaint door een jongetje van ongeveer 1 jaar, die de hele gondola liet lachen. Vanuit daar weer terug met de gondola omlaag naar downtown. Hier bleek, ik denk vanwege Canada day, een leuke markt met allerlei kraampjes. We liepen een rondje, en besloten op een terrasje een biertje te drinken. Honger hadden we allebei nog niet. Na nog even genieten van de zon aan Olympic Plaza, zijn we terug gegaan naar de campsite. Hier weer het vuurtje aan, dit ging wat makkelijker dan gisteren. Morgen de Ferry op de planning. weinig kilometers, maar wel een leuke overtocht naar Nanaimo.

Via Tiogatours, die ook onze camper voor ons heeft geboekt, hadden we de ferry tickets wel al geboekt. Maar zonder tijd. Dat maakt het wel een beetje spannend, stel je voor de ferry is vol? We stapten de camper al vroeg in, rond 9, om richting de ferry te rijden. Ik had de route ingesteld naar het visitor center in plaats van de terminals, dus na even vragen de route opnieuw ingesteld en al snel stonden we goed. We hadden geluk! Konden meteen als een van de laatste nog de ferry op. Soms moet je anderhalf uur wachten, maar wij konden direct doorrijden. De camper geparkeerd, en een rondje gewandeld over de ferry. Deze is voorzien van speelruimte voor kinderen, groot restaurant, genoeg zitplaatsen en ook een mooi deck waar je buiten kan zitten en staan. Na een lekkere cappuccino en een cinnamon gebakje, naar boven het dek op. Op de achterkant sta je lekker uit de wind en in de zon en kon je uitkijken op Vancouver. We besluiten hier te staan en te zitten en lekker de tijd door te brengen. Ik spot nog tussendoor twee vinnen, en gelukkig ziet Gijs ze ook. Ik ben nog steeds van mening dat het orka’s waren, maar Gijs zegt dolfijnen. Het was een zwarte vin, en de dolfijnen hier zijn niet zwart. Dus ik denk toch dat ik gelijk heb. We maken er nog steeds grapjes over als we het met andere toeristen hebben over wildlife dat we al gezien hebben.

Maar omdat we achterop zitten horen we niet echt wat er wordt omgeroepen. Het wordt aardig rustig en zien land in zicht. Dus we besluiten, lichtelijk in paniek op te staan en eens te kijken. Blijkt 90% al in de auto te zitten! En omdat ik dacht dat we op deck 3 stonden (we stonden op 2) brak de paniek uit. Elke lift of trap bracht ons niet naar onze camper. En na vragen ook weer niet op het juiste dek. Gelukkig zag Gijs op een gegeven moment de auto staan waar onze camper langs stond geparkeerd (een echte Canadese truck met vlaggetjes) en waren we toch op tijd terug in de camper.

We besloten door te rijden naar onze campground om sowieso eerst eens de drukte uit te komen van al het verkeer in de stad en wat van de ferry af kwam. We hadden een mooi plaatsje. Het was ondertussen al warm. De campground had een eigen meertje dus we liepen met onze zwemspullen aan die kant op. Het meer was ver van het geen wat we verwacht hadden en leek meer op de heelderpeel (ook mooi, maar niet wat we tegenwoordig hier in canada gewend zijn). We besloten een duik te nemen en even te chillen en terug te gaan naar onze campground. Nog even relaxen, en dan door naar Nanaimo downtown op zoek naar een restaurantje. Hier aten we lekker beiden een steak met krab (beetje surf en turf achtig) met hollandaise saus. Dit keer nog ruimte voor een toetje, voor mij creme brulee en voor Gijs een peanutbutter chocolate Oreo cake. Op de terugweg nog even langs de pier. Op het moment van vertrekken ziet Gijs een kopje uit het water, blijkt er een zeehond te zitten. We blijven nog even chillen en daarna terug naar de campground. Vandaag ondanks dat het nog lekker weer is, geen zin in een kampvuurtje. Dus gewoon lekker in onze stoeltjes buiten nog een spelletje gedaan. Daarna lekker slapen.

Nanaimo was een tussenstop omdat we niet goed wisten hoe het met de ferry zou gaan. Dus na een nacht gingen we door naar Tofino. Gijs is al dagen bezig over walvissen, een tour om deze jongens te spotten willen we in tofino doen. De trek van walvissen is eigenlijk al voor een groot deel geweest (tussen maart en mei) dus dr is ook een grote kans dat we ze niet gaan zien.  We gaan het zien in Tofino!

1. Oma Ike.-:
    5 juli 2019
    Alweer zo'n geweldige dag , veel gezien en gegeten , en ik geniet mee !
    Veel plezier nog lieverds , 😘😘