Cultureel en avontuurlijk Leon!

29 januari 2016 - León, Nicaragua

Na een goed ontbijt worden we om 10uur opgehaald, half 10 zou t busje vertrekken maar ook hier hebben ze net zoals in Costa Rica een 'nica's-half uurtje'. We zaten al een half uurtje te wachten toen we opeens in alle haast moesten vertrekken. De tas ging zonder flightbag het dak van het busje op en wij werden nog net niet het busje ingeduwd. We hebben geen idee waarom want de chauffeur neemt zich rustig de tijd qua rijstijl. Achja we zijn onderweg! Met een stel voor ons en drie meiden achter ons die om 10 uur in het busje een hoofdmaaltijd naar binnen werkten (stonk als een malle, maar hier kan en mag alles!) reden we eerst naar Granada. Hier stapten de overige mensen uit, waarna we nog een jongen oppikten en onze weg vervolgden naar Leon. Voor het eerst hebben we er niet voor gekozen om midden in het centrum te zitten, en wat een goede keuze! Ons hostel, meer een hotel, zag er super mooi uit en de cabinas waren luxe! Een eigen privé openluchtbadkamer maakte het helemaal af! De taxi naar t centrum kost hier overigens maar 2 dollar dus we zaten perfect!  Na een lange rit besloten we niet te veel meer te doen en lekker te luieren aan het zwembad. Het hotel had ook een goed restaurant dus daar lekker gegeten, Gijs voor het eerst kreeft en ik ook voor het eerst kreeft van hem geproefd! Echt heerlijk!!

De volgende dag werden we om 9 uur bij het hotel opgehaald voor een city Tour door Leon, even wat cultuur snuiven! Toen we om tien voor 9 zaten te wachten kwam de dame van de receptie vragen wat we nog hier deden. Blijkbaar moesten we in het centrum zijn maar was iedereen dat vergeten te vertellen tegen ons. Met spoed werd er een taxi voor ons gebeld, (Rapido! Rapido!) en dit keer kwamen wij met ons Nederlands half uurtje te laat aan. Maar niemand keek er gek van op en toen we ons verontschuldigden aan de gids vroeg hij waarom, we waren toch op tijd!? Haha ja zo gaat dat hier! De Tour was heel interessant en de gids, een jongen van 25, was echt heel leuk en vertelde ook heel enthousiast. Veel kerken en monumenten gezien en ook de markt en basketbalveld. Een leuke ochtend! Na een lunch en de pinautomaat te hebben bezocht (het zoeken naar een pinautomaat die maestro pakt is altijd een hele spannende klus) terug naar het zwembad en lekker chillen na een hete wandeling door de stad. Savonds met de taxi naar t centrum en lekker gegeten bij een Nicaraguaans tentje.

De volgende dag startte relaxt. Na een goed ontbijt lekker hangen aan het zwembad! Om half 3 worden we opgepikt voor het Full moon Vulcano boarden, ja we hadden geluk dat t dit weekend volle maan was! Vulcano boarden is met een soort van slee de vulkaan beklimmen en daarna er boven vanaf roetsjen! I een hobbelige rit van ongeveer een uurtje kwamen we aan bij de vulkaan. Na wat uitleg en informatie over de omgeving en het krijgen van ons materiaal begon onze tocht naar boven. Voor Gijs een makkie, voor ashley iets minder. Het board dat we op onze rug droegen pakten van alle kanten wind, dus het was zwaar ploeteren. Maar met een aantal stops kwamen we aan bij de top. Na een korte uitleg was t dan echt tijd om ons in het overall te hijsen. Klaar voor de start, gaan met die banaan! Gijs ging als eerste van de groep als een speer naar beneden! Ik volgde met lichte spanning als tweede, op een iets rustiger tempo. Wat was t gaaf! Om je heen zag je de stad Leon, waar de eerste lampjes aangingen, en de zon langzaam ondergaan, een prachtig uitzicht terwijl je van een vulkaan (?!) afroetsjt! Nadat de hele groep onder was kregen we een banaan en mandarijn als brandstof voor onze tweede klim. Dit keer was de zon onder en maakten we een rij, waarbij om de drie mensen een zaklamp had. De klim ging tot na het moeilijkste stuk een stuk beter dan de eerste keer, en we hoefden nog maar een minder zwaar stukje omhoog tot aan de top. Maar het weer was veranderd en het begon heel heftig te waaien. We werden opgedragen om het board voor ons te dragen en niet meer op onze rug, dat was met deze wind te gevaarlijk. Gijs liep nietsvermoedend het laatste stuk, terwijl ik vreesde voor mijn leven. De wind pakte je van alle kanten en je moest je goed schrap zetten, je zag geen steek en je wist dat je langs de afgrond liep. Niet heel relaxt. Blij aangekomen op de bestemming om af te dalen op het board verging die zin ook snel weer. Pikkedonker moest je van de berg af, en waar je vanmiddag nog een 'route' zag waar je heen moest zag je nu nog geen 5 meter. Maar hoe dan ook, we moesten naar beneden! Gijs weer voorop en ashley er achteraan. Wat was ik blij dat ik beneden was! Gijs die een kilometer de verkeerde kant was opgegaan (oké dat is een beetje overdreven maar wel echt ver!) en ik die stofhappend onder aan kwam. Man man het was t ritje wel! Eenmaal bekomen van de adrenaline kregen we bij de bus een maaltijd die we gezamenlijk opaten  onder de volle maan, tussen de bergen, langs een vulkaan, met uitzicht over de lichtjesstad Leon. Met een mooie maar heel spannende ervaring stapten we in de bus terug op weg naar ons hotel, op weg naar een heerlijke douche!

De volgende dag was alweer de laatste in Leon. Lekker wandelend met de nodige terrasjes en hapjes en drankjes hebben we de stad nogmaals verkend, nu ook de 'voedselhallen'. Alles wat je maar kon bedenken zag je, rook je en kon je proeven. Heel veel soorten groenten en fruit, maar ook vissen, filetjes en hele vissen, vlees in verschillende maten en soorten, maar ook leguanen die je kon eten! We keken onze ogen uit, maar durfde niets te proeven, want dit kwam echt niet door de keuring van Rob Geus. Na wat laatste souveniertjes te hebben gekocht op naar het hotel voor een  verfrissende duik in het zwembad.

Savonds nog bij een heerlijk restaurantje gegeten in het centrum van Leon en daarna werd de backpack alweer ingepakt. Morgen werden we om half 8 door een taxi opgehaald om richting t vliegveld van Managua te gaan. Vanuit hier vliegen we naar de Corn Islands, even een paar dagen helemaal relaxen op het strand van een bounty eiland!

1. Pap en mam:
    29 januari 2016
    Heerlijk om jullie verhalen te lezen en zo in jullie reis mee te gaan. Alleen zie ik mezelf die berg niet oplopen hihi. Ook weer hele mooie foto's en ja dat eten, hmmmmm. Het water loopt in de mond, alleen al van het ernaar kijken.
    Langzaam komt het einde van deze reis in zicht. Geniet heerlijk op het Corn Island en tot heel gauw. Xxxxx mam en pap
  2. Oma & Leon:
    30 januari 2016
    Wow wat een avontuur weer. Weer eens iets anders dan van een besneeuwde berghelling afkomen glijden. En hoe wit die gebouwen zijn, leuk basketbalveldje. Zal straks weer wennen zijn aan Hollandse kost. Groetjes. Opa, Oma & Leon.
  3. Cien:
    2 februari 2016
    Lieve Ash en Gijs,

Eindelijk heb ik al jullie verhalen gelezen en foto's bekeken. Ik zie dat ik echt een hele "reis" gemist heb. Wow wat gaaf allemaal! Ben echt jaloers. Iets waar jullie nog heeeeeel lang van nagenieten en wat jullie een grote ervaring in jullie leven rijker heeft gemaakt. Nu helaas weer thuis in het vieze weer landje. Ben benieuwd naar jullie fotoalbum (tenminste verwacht dat jullie deze zeker gaan maken). En ik zou er eens over nadenken om jullie reisverslagen te bundelen. Echt een hele leuke schrijfstijl hebben jullie! Tot gauw.

Dikke knuffel. Cien en Bjorn