Explore the Outdoors

9 januari 2016 - Tortuguero, Costa Rica

Na onze, laten we zeggen 'interessante' ervaring met San Jose stonden we de volgende morgen fris en fruitig klaar om te beginnen aan onze drie-daagse excursie met Exploradores Outdoors. Om 06.25 werden we opgehaald door onze gids Carlos (geen idee meer wat zijn echte naam was, dus laten we het hier maar op houden). Samen met Carlos en een aantal andere personen gingen we met de bus op weg naar de basispost van Exploradores. Tijdens de rit merkten we dat we steeds verder van de bewoonde wereld af gingen en steeds meer het 'echte' Costa Rica in gingen. We werden wel even snel weer met beide benen op de grond gezet, want ja hoor....we zaten in de file. Uiteindelijk kwamen we aan op de basispost. We waren het laatste busje dat hier aankwam. Na een ontbijtje van rijst, bonen en ei werden we in verschillende groepen opgedeeld. Sommige hadden alleen een raftexcursie van een day. Wij gingen, samen met 3 andere koppels uit Spanje, Amerika en Denemarken en onze nieuwe vrouwelijke gids (joepieee) op weg naar Tortugero. Allereerst hadden we een busreis van 1 uur en 20 minuten voor de boeg. Dit werd een Costa Ricaans uur en 20 minuten, want we zijn regelmatig gestopt om de mooie dingen onderweg beter te bekijken. Zo zagen we een luiaard op aai-afstand, een paar apen en een bananenkwekerij/fabriek. Onderweg werd ons ook duidelijk dat de Costa Ricanen nogal nieuw zijn in het asfalteren van de wegen, want we ontvingen geregeld een natuurlijke massage door alle gaten in de weg.

Uiteindelijk kwamen we aan op de plek waar we overstapten op de boot. Nu kwamen we echt in oerwoud gebied terecht. We voeren door kanalen met aan weerszijden alleen maar groen. Onze gids gaf aan dat we een kleine omweg maakten om iets moois te zien. En dit was niet gelogen. Op een afgelegen strandje lag een krokodil van 5 meter en we mochten zo dichtbij komen dat zelfs Steve Irwin jaloers zou worden. Echt een ruig beest! We vervolgden onze weg en kwamen aan bij het plaatsje Tortugero. Een zeer mooi afgelegen plekje met een mooie tuin en zwembadje om even te relaxen. Daarna gingen we het plaatsje met de rest verkennen. Om 19.00 aan het eten, nog even cultuurverschillen uitgewisseld met het Deense koppel (leg maar eens uit wat het betekent om Bacchus te zijn geweest) en uiteindelijk moe, maar voldaan naar bed.

Gedurende de avond en nacht leek het wel het regenseizoen. Het kwam met bakken uit de lucht. Voor de volgende dag stond een wandel- en boottocht op de planning, maar door de hevige regen is dit aangepast naar een uitgebreide boottocht. De wandelpaden waren onder water gelopen waardoor er krokodillen op de paden konden zitten. Het is ieder voor zichzelf, maar toch...graag gaan we samen verder met deze reis. Om 08.10 begon de boottocht. Op het begin was het: HEYYYYY, KIJK EEN VOGEL! Toen werd het: Ahhhh een vogel. En vervolgens: ow een vogel. Gelukkig veranderde dit snel en kwamen we Leguanen, kaaimannen en apen tegen. Zeer mooi om ze zo in het wild te zien! Na een mooie tocht gingen we terug naar Tortugero. Tassen pakken en weer de lange boot- en bustocht terug naar de basispost van Exploradores.

Vanuit hier gingen alleen wij 2 naar de desbetreffende overnachtingsplaats. Wat een mooie plek was dit zeg!! Gerund door een familie, allemaal huisjes op een berg, achter ons de jungle en in het midden het grote familiehuis. We waren het enige bezette huisje dus we hadden echt het idee dat we afgelegen zaten. De eigenaar sprak geen Engels, maar deed zijn uiterste best ons op ons gemak te voelen door te communiceren middels een vertaalapp op zijn telefoon. 19.00 was het eten. Prima! Om 19.00 richting het familiehuisje. We aten maar met z'n tweeën. Moeders had vis, rijst en groenten gemaakt. Heel lekker, wel veeeeel. Njah, mooie ervaring om zo te eten in ieder geval. Eenmaal op gingen we terug naar het huisje om ons voor te bereiden op de nacht. Toen werd er met de zaklamp naar binnen geschenen. Het was de eigenaar. Of we zin hadden om me te komen, want er was zojuist een wagen binnengekomen met daarin allemaal geredde dieren. Onverwachts, maar super gaaf natuurlijk en we zeiden meteen ja. Bij de vrachtwagen bleken er tientallen hagedissen en kikkers (waarbij zelfs giftige) in plastic zakjes te zitten. Daarnaast zaten er zelfs kleine slangen, bidsprinkhanen en leguanen bij te zitten. Te gek om van zo dichtbij ze allemaal te zien en zelfs aan te raken! De leguanen werden verder in het bos vrijgelaten, maar met de rest gingen we meehelpen. Iedereen in lange broek en laarzen, maar wij in de korte broek met wandelschoenen gingen we naar de rand van het bos. Hier werden alle dieren vrijgelaten. Op een gegeven moment kon je nergens meer staan, want om je heen liepen allemaal dieren rond. We mochten elk dier aanraken en ontdekken hoe ze aanvoelden. Sommige dieren mochten we zelfs vastpakken! Na een tijdje waren alle zakjes leeg en gingen we helemaal overweldigt terug naar ons huisje. Lekker slapen en morgen de laatste dag van de excursie.

07.40. De laatste excursiedag begint. Een bedankbriefje in het Spaans (jaja), stroopwafel en wat geld voor de eigenaar achtergelaten en weer de auto in terug naar de basispost. Het raften op de Parcuare rivier stond op de planning. Eerst weer ontbijten en toen verdeeld weer de busjes in, want er gingen wel 60 man raften. Wij zaten natuurlijk weer in het aparte busje, wat raften betreft. 2 Canadese dames die meeeeeeer dan genoeg rijst met bonen hadden gegeten in hun leven, als jullie begrijpen wat ik bedoel. Daarnaast ook nog een meisje dat niet kon zwemmen en een man met maar 1 been. Hmmm, als deze personen in onze raft zitten dat kan het wel eens een spannende dag worden. Maar eenmaal bij de rivier aangekomen werden we gelukkig bij 4 andere mensen ingedeeld, waardoor 2 Nederlandse jongens. Wij 6, samen met onze raftgids Minion, gingen de Parcuare rivier af. Naast het ruige water, de leuke stroomversnellingen en de sportieve activiteit was het ook nu weer ontzettend mooi om te zien hoe groot en groen de jungle van Costa Rica is. Naast het raften was er tussendoor ook nog genoeg tijd om dit te bewonderen. Daarnaast mochten we af en toe tijdens de toer ook even het water in om af te koelen. Na de gave tocht, waar we alle stroomversnellingen, anaconda's en piranha's hebben overleefd (jullie mogen zelf raden welke 2 van deze 3 gelogen zijn) kwamen we aan het einde van de rivier weer uit bij de basispost van Exploradores. Hier stopte onze drie-daagde excursie en stapten we weer het volgende busje in naar de volgende plaats voor de volgende ervaringen. Als het zoveel moois als de afgelopen drie dagen weer gaat opleveren dan laat het wat ons betreft maar snel komen!

1. Carly:
    10 januari 2016
    Wauw! Wat een mooie ervaring.
  2. Paul Beurskens:
    Hey!
    Tof verhaal zeg!
    Wat een avonturen! Trouwens knap dat jullie die piranha's overleefd hebben zeg!
    Veel plezier en hopelijk snel weer een nieuw verhaal!

Groetjes,
    Jurre, Steffie en Paul
  3. Pap en mam:
    10 januari 2016
    Inderdaad heel mooie verhalen en leuke en mooie foto's
    en dat beloofd wat voor het vervolg van de reis. Mooie momenten die jullie SAMEN kunnen delen en waar jullie thuis nog van kunnen nagenieten. XXX mam en pap
  4. Oma & Leon:
    10 januari 2016
    Een super ervaring, een mooi avontuur. Opa vraagt iedere dag of er al iets nieuws is. Beeldscherm op 400% en hij kan het ook lezen. Groetjes, opa, oma & leon.
  5. Rian:
    11 januari 2016
    Wauw wat hub ger al veul mitgemaakt! Super leuk!:) xx
  6. Misja:
    12 januari 2016
    Klinkt echt super vet!! Geniet er samen lekker van!!
  7. Corinne:
    13 januari 2016
    echt genieten van de fotos en verhalen!!