Off we go! ✈️

5 januari 2016 - San José, Costa Rica

En dan is het eindelijk zo ver! Afgelopen maandag vlogen we vanaf Amsterdam naar San José. Om kwart voor acht kwamen we aan bij Hennie en Edmay, die brachten ons naar Schiphol. Eenmaal daar was er een enorme rij bij de baggage drop-off, (hoezo alleen 'even snel' je backpack afgeven...) helaas konden we daardoor niet meer een koffietje drinken met onze chauffeurs. Na een aantal dikke knuffels en zoenen gingen we op naar de douane. Alles verliep vrij gemakkelijk, maar wat een controles als je naar/via de V.S vliegt zeg! We hebben geloof ik wel 4x moeten vertellen wat onze bestemming was en met welk doel en wat we met ons meebrachten in onze baggage. Maar om 13.00 uur was t dan zover! Een 9 uur lange vlucht. En wat een luxe, die intercontinentale vlucht zeg! Niet alleen ieder een eigen privé schermpje met tientallen films en series, we kregen ook een warme maaltijd, daarna nog toastjes en olijven, nootjes en pretzels en als afsluiter nog een panini en een ijsje.

Ook in Atlanta ging t eigenlijk vrijwel vlekkeloos. Doordat de vlucht eerder was aangekomen hadden we nog meer speling en op de luchthaven zelf wees alles ook voor zich. Met de metro gingen we richting gate E. Ook daar konden we bijna direct weer boarden, en vier uur later (en Gijs zijn Engels nog eens goed heeft ge-update met zijn buurman, die man bleeeeef maar praten en vragen stellen) zaten we dan eindelijk echt in Costa Rica! De backpacks opgehaald en hup richting de taxi. Daar vlogen zeker 10 chauffeurs op ons af, waarna ik op Gijs z'n vraag 'welke zullen we pakken?' zei: 'doe die met die stropdas maar!' Na een korte taxi rit van 20 minuutjes (ik gok dat de rit eigenlijk 45 minuten duurde maar we hadden geluk met onze Michael Schumacher) kwamen we aan bij ons hotel. Nog voordat we binnen waren riep de receptionist al 'Aah Welkom Ashley'! We waren de laatste die nog kwamen. Onze kamer was lekker luxe, echt wat we nodig hadden na zo'n reis. En lekker na de douche zijn we het bedje in gekropen (Nederlandse tijd: 6.00uur, lokale tijd:23.00uur..)

Maar ondanks dat we eigenlijk gehoopt hadden geen jetlag te krijgen was ik natuurlijk al om 3.00uur klaar wakker. Nog even geslapen maar om half 7 toch echt wakker. Dus dan maar even FaceTimen met Hennie en Edmay.

Na t ontbijt begint t grote avontuur dan toch echt! Op de planning een dagje San José verkennen. En hoe! Even een paar feitjes op een rij: wat een vieze stad, enorm veel zwervers (voor onze neus pakt een zwerver een klokkenhuis van een vrucht op van de grond en steekt t zo in zijn mond, gijs kokhalzen haha), niet alleen onze taxi-chauffeur van gisteren reed als een malloot, nee dat doet hier iedereen (tijdens onze eerste busreis met openbaar vervoer heb ik in een overvolle bus tijdens een scherpe bocht gevreesd voor mijn leven, en gijs maar lachen), iedereen in Nederland die zich dik voelt: kom naar Costa Rica, wat een overgewicht hier zeg en echt van die Latijns-Amerikaanse kontjes. Het was een dag van lekker mensen kijken en de chaos van de grote stad over ons heen laten komen. Ons voornemen: een paar woordjes Spaans is toch wel handig voor het vragen van de weg en rekeningen betalen (we hebben zeker al drie keer veel te veel betaald haha maar goed het is vakantie!)

Na een knallende afsluiting van de dag, gijs had een gerecht besteld van 6 scampi's en friet voor 35 euro!!! Haha daar kwamen we bij het afrekenen pas achter, liggen we nu lekker in bedje energie te kweken voor morgen. Dan staat onze driedaagse excursie op de planning naar Tortugero met als afsluiter raften op de Parcuare River.

Lieve groetjes vanuit Costa Rica,

Gijs en Ashley

1. Jos Beurskens:
    6 januari 2016
    Net aangekomen en nu al leuke foto' s!!
    Veel plezier.
  2. Carly:
    6 januari 2016
    Fijn dat jullie goed zijn aangekomen! En nu al het eerste leuke verhaal mogen lezen. Geniet ervan jullie tweetjes en veel plezier bij jullie 3-daagse excursie!!
  3. Pap en mam:
    6 januari 2016
    Gelukkig ik zie ontspannen gezichten. Lekker genieten, veel plezier maken. Ben al benieuwd naar het volgende reisverslag. Xx mam en pap
  4. Corinne:
    6 januari 2016
    We genieten helemaal mee met de verhalen! karige portie voor 35 euro, ik snap niet waar ze daar dik van worden haha
  5. Inge:
    JOGG Costa Rica?? :)
  6. Stef:
    Leuk om te lezen! Geniet van de excursie.. Ik kijk uit naar de actiefoto's :P
  7. Oma Ike.-:
    6 januari 2016
    Lieverds, goed begin van jullie vakantie en leuk dat we mee kunnen genieten door jullie reisverslag. Blijf genieten van deze reis en ervaringen en ik kijk uit naar volgend verslag. Heel dikke knuffel voor jullie 2tjes, O.-
  8. Renee van Lieshout:
    6 januari 2016
    Leuk verhaal, jullie maken al een hoop mee in de eerste dagen. Veel plezier en succes met de excursie!

PS Gijs, bedankt voor je overdracht haha!
  9. Oma & Leon:
    6 januari 2016
    Blij om te lezen dat jullie goed zijn aangekomen en dat de vlucht goed is verlopen.
    En dat de rest van jullie avontuur net zo gaat, xxxjes.
  10. Ome Janne!:
    6 januari 2016
    Zo te lezen hebben jullie het naar de zin...en leuk geschreven, het leest als een roman...;-) ik kijk al uit naar het volgende bericht...
  11. Pauline:
    6 januari 2016
    Dat zuut dur good oet! Veul plezeer nog!
  12. Steffie:
    8 januari 2016
    Lieve Ashley en Gijs,
    Wat een leuk eerste verhaal en wat fijn dat alles goed is gegaan met de vluchten. Ben erg benieuwd naar jullie avontuur in tortugero, ik vond het heel mooi daar! Veel beestjes gezien? .
    Mijn inzet 7 jaar geleden met gezonde leefstijl en sport en bewegen projecten zijn in San José dus niet echt aangeslagen . Ga lekker genieten van alle mooie dingen en maak veel foto's. Hier in Nederland is echt koud, brrr! Heel veel liefs van ons en een dikke knuffel van Jurre